اصول طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن و استانداردهای چیدمان

اتاق نشیمن بخشی از خانه است که میان تمام اعضا مشترک است و با رعایت اصول و استاندارد های طراحی اتاق نشیمن می توانید این اتاق را به قلب خانه تبدیل کنید

اصول طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن و استانداردهای چیدمان

اصول طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن و استانداردهای چیدمان

اتاق نشیمن چیست؟

اتاق نشیمن بخشی از خانه است که میان تمام اعضای خانه مشترک است و اوقات فراغت خانواده در این اتاق می گذرد. یکی از اصول طراحی اتاق نشیمن را می توان وجود آن در قلب خانه در نظر گرفت. از آنجایی که اتاق نشیمن اتاقی راحت برای تمام اعضای خانواده است معمولا در مرکز خانه قرار دارد و به اتاق غذاخوری نیز راه دارد. در عین حال که اتاق نشیمن اتاقی راحت است، می تواند برای خوش آمد گویی به دوستان و مهمانان، و سپس هدایت آن ها به اتاق پذیرایی نیز استفاده شود. با انتخاب هوشمندانه ی وسایل اتاق نشیمن، این اتاق به مکانی محبوب برای تمام اعضای خانواده و پر رفت و آمد ترین اتاق خانه تبدیل خواهد شد.

به دلایلی که در بالا گفته شد، اتاق نشیمن جایگاه وسایل سرگرمی خانواده نیز هست. تلویزیون و وسایل بازی خانواده در این اتاق قرار می گیرد و معمولا در طراحی اتاق نشیمن از وسایل راحت و غیر کلاسیک استفاده می شود.

اصول طراحی اتاق نشیمن

تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی

در خانه هایی که متراژ بزرگی دارند غالبا اتاق نشیمن و اتاق پذیرایی در دو بخش جدا قرار می گیرند و هرکدام کاربردی متفاوت دارند. در حالی که اتاق نشیمن برای استراحت خانواده است، اتاق پذیرایی حالت رسمی تری دارد و برای پذیرایی از مهمانان در نظر گرفته می شود. سالن پذیرایی اتاقی است که معمولا در مجاورت درب ورودی قرار می گیرد به طوری که مهمانان بتوانند به راحتی وارد سالن پذیرایی شوند. این قسمت از خانه مکانی است که به نوعی مکان لوکس خانه و یا ویترین خانه به حساب می آید. با کوچکتر شدن آپارتمان ها در بسیاری از واحد ها، اتاق پذیرایی حذف شده و با اتاق نشیمن ادغام می شود. در این حالت می توانید اتاق نشیمن را کمی رسمی تر طراحی کنید تا هر دو کاربرد اتاق نشیمن و پذیرایی را پوشش دهد.

در طراحی اتاق نشیمن چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

اگر که شروع به تغییر طراحی داخلی منزل خود کرده اید، اولین جایی که باید تغییر را از آن شروع کنید، اتاق نشیمن است. در ابتدا ممکن است که کمی درباره ی انتخاب مبل، فرش، تزئینات و مابقی آیتم ها و رعایت هارمونی رنگی و سبکی وسایل دچار سردرگمی شوید. اما اگر بدانید که طبق چه اصولی جلو بروید و مرحله به مرحله کار خود را پیش ببرید، این رویه برایتان بسیار لذت بخش می شود و نتیجه ی راضی کننده ای خواهد داشت.

اولین موضوعی که باید در مورد چیدمان خود مشخص کنید، سبک آن است. امروزه سبک های بسیار متفاوتی برای طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد که در دسته بندی کلی می توان به سبک طراحی مدرن، سبک طراحی ژاپنی، سبک طراحی سنتی ایرانی و سبک طراحی مینیمال اشاره کرد. دیدن عکس های مختلف از چیدمان های متفاوت و سبک های متفاوت به شما کمک می کند که متوجه شوید به چه سبکی علاقه مند هستید و با اصول چیدمان آن آشنا شوید. البته هیچ کدام از این اصول نمی تواند شما را محدود کند و دخالت کمی سلیقه ی شخصی باعث می شود تا منزل شما مختص خودتان طراحی شود. اما این اصول به شما کمک می کنند تا راحت تر شکل وسیله های خود را انتخاب کنید و هارمونی رنگ و فضا را رعایت کنید.

در ادامه ما المان های مهم در اصول طراحی اتاق نشیمن را به شما معرفی می کنیم تا نوری در مسیر طراحی شما روشن کند.

 

مبلمان

اولین المان مهم برای انتخاب وسایل، مبلمان است. مبلمان که تقریبا قسمت اصلی وسایل اتاق نشیمن را تشکیل می دهد، رنگ غالب اتاق را نیز تایین می کند. یکی از اشتباهات رایج این است که در خرید وسایل ابتدا فرش را انتخاب کنید. زیرا فرش ها تنوع رنگی گسترده ای دارند و تقریبا برای هر رنگی از مبلمان، فرشی با رنگ ها متناسب یافت می شود. همچنین تنوع رنگی فرش باعث ایجاد هارمونی در همه ی وسایل می شود. پس فرش را در آخرین انتخاب های خود قرار دهید.

پس از اینکه مبلمان را انتخاب کردید باید نهایت دقت را در چیدمان آن ها به کار گیرید. اولین اقدام شما باید پیدا کردن نقطه ی کانونی اتاق باشد، تا چیدمان مبلمان را در اطراف آن انجام دهید. این نقطه ی کانونی می تواند شومینه، تلویزیون و یا پنجره باشد. نکته ی مهم بعدی ایجاد فضای گفتمان در اتاق نشیمن است. اتاق نشیمن فضایی است که قرار است اعضای خانواده بعد از زمان کاری دور هم جمع شوند و از اتفاقات روزمره تعریف کنند. پس مبلمان خود را طوری بچینید که به راحتی این فضا برقرار شود و برای صحبت لازم نباشد که افراد صدای خود را بلند کنند یا سرشان را بچرخانند.

مبلمان را از دیوار فاصله دهید. نزدیکتر قرار دادن مبلمان به همدیگر باعث ایجاد حس صمیمیت می شود و دلیلی ندارد که با چسباندن مبلمان به دیوار تلاش کنید که فضا را بزرگتر جلوه دهید.

آخرین نکته ای که لازم است به آن توجه کنید در نظر گرفتن فضای رفت و آمد است. فضای خالی اطراف مبل ها باید طوری باشد که رفت و آمد از اتاق های دیگر به راحتی انجام شود و جلوی دسترسی ها گرفته نشود.

طراحی مبلمان اتاق نشیمن

فرش

فرش از المان های محبوب ایرانی ها در چیدمان خانه است. با پیشینه ی تاریخی و علاقه ی ملی که به فرش داریم، استفاده از فرش و تابلو فرش تقریبا در تمام خانه های ایرانی رایج است. اما اینکه چطور از رنگ و طرح فرش استفاده کنید و آن را در کجا قرار دهید تاثیر مهمی در چیدمان شما دارد. قبل از خرید فرش مطمئن شوید که تمام اصول انتخاب و استفاده از آن را می دانید تا بتوانید با توجه به محیط خود بهترین فرش را انتخاب کنید. اگر با توجه به فضای خود فرش کوچکی انتخاب کنید، فرش عامل جدا کننده ی محیطی می شود و باعث می شود فضای شما تفکیک شده به نظر آید.

همانطور که در بالا گفتیم، اولین و مهمترین اصل طراحی اتاق نشیمن مبلمان است. جدا از رنگ و سبکی که انتخاب می کنید، فرش انتخابی شما باید با چیدمان مبلمان هماهنگی داشته باشد. به طوری که مبلمان باید در اطراف فرش قرار گیرند و همچنین حدود بیست سانت با لبه های فرش فاصله داشته باشند. بنابراین سعی کنید که در چیدمان، مبلمان روی فرش قرار نگیرد.

انتخاب فرش در اتاق نشیمن

تزئینات هنری

دیوار های خالی نشان از یک طراحی ناقص دارند. درست است که تزئینات دیوار خیلی به سبک طراحی شما بستگی دارد و همچنین نباید هر گوشه از اتاق نشیمن را با وسایل تزئینی پر کنید، اما به کار گیری آن ها تاثیر زیادی در روح بخشیدن به اتاق نشیمن دارد.

هنر از نظر هر شخص متفاوت است و سبک هنری مورد پسند شما، بازتابی از علایق و سلایق شخصی شما خواهد بود. بنابراین برای ایجاد ظاهری جذاب و منسجم در اتاق نشیمن، کافی است که تزئینات هنری را از علایق و غرایز خود انتخاب کنید. اما همیشه به وجود هارمونی رنگ و فضای خالی توجه کنید. فضای خالی اتاق نشیمن شما باید طوری طراحی شود که به چشم استراحت دهد اما به نحوی نباشد که اتاق خالی به نظر آید.

تزئینات اتاق نشیمن

نور

نور پردازی یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید در طراحی اتاق نشیمن به آن توجه کنید. استفاده از نور طبیعی خورشید بهترین حالت است و اگر در اتاق نشیمن پنجره دارید، حتما چیدمان را طوری در نظر بگیرید که از نور پنجره استفاده ی کامل شود و وسیله ای جلوی آن را نگیرد. برای نور پردازی در شب و اتاق های بدون پنجره، فقط به یک لوستر سقفی اکتفا نکنید. نور پردازی باید در سرتاسر اتاق و در سطوح مختلف وجود داشته باشد. یعنی شما باید نور شدید برای روشنایی اتاق، نور موضعی برای کار یا مطالعه و همچنین نور کم برای روشنایی ملایم در طول شب را در اتاق نشیمن تعبیه کنید. برای این کار به جز استفاده از لوستر، می توانید از آباژور، لامپ های کف، ال ای دی ها و انواع دیگر چراغ ها استفاده کنید.

رنگ دیوار

انتخاب رنگ برای دیوار ها از نکات تاثیر گذار دیگری است که تاثیر بسیاری بر زیبایی اتاق نشیمن شما دارد. اگر تنوع طلب هستید و تک رنگی شما را خسته می کند، برای دیوار ها اصلا از کاغذ دیواری استفاده نکنید. تعویض کاغذ دیواری پر هزینه تر از رنگ است و انعطاف کمتری نسبت به رنگ دارد.

در نظر داشته باشید که رنگ را در مراحل آخر چیدمان انتخاب کنید، زیرا رنگ ارزان و قابل تعویض است، پس وسایل خود را بر اساس رنگ دیوار ها انتخاب نکنید. پس از انتخاب فرش، مبلمان و تزئینات می توانید تم رنگی اتاق نشیمن را انتخاب کنید. نکته ی آخر در زمینه ی رنگ دیوار ها، انتخاب تم رنگی است. سعی کنید که از یک رنگ خالص برای تمام دیوار ها استفاده نکنید، استفاده از چند رنگ که با هم هارمونی مناسبی برقرار می کنند فضای شما را پویا تر می کند و نتیجه ی توجه شما به جزئیات خواهد بود.

هارمونی رنگی در دیوارهای اتاق نشیمن

 

از اینکه نظرات و سوالات خود را در رابطه با این مطلب با ما به اشتراک می گذارید متشکریم.

 

Photo credits: Pinterest

نظرات

نظر خود را بیان کنید :

آخرین مطالب

طراحی صنعتی
24 آبان 1400
پل معلق
8 مهر 1400