یونان باستان یکی از تمدن های پیشرو در معماری و ادبیات و هنر بوده است. به خصوص ویژگی های تزئینی که در معماری یونان باستان به کار گرفته شد، الگویی برای بسیاری از تمدن ها، و سال ها بعد الگویی برای معماری روم بزرگ بود. از این رو بررسی و شناخت ویژگی های هنری و شاخصه های تزئینی در معماری یونان دید بهتری به شناخت تاریخ معماری جهان می دهد.
در مقاله پیشین ویژگی های هنری و شاخصه های تزئینی تمدن مصر را بررسی کردیم. در ادامه به بررسی ویژگی های هنری و شاخصه های تزئینی در معماری یونان می پردازیم.
یونانیان، ساختمان را گونهای پیکره میپنداشتند که شکلی انتزاعی دارد و از نیروی پیکره، برای مجسم کردن صفات انسانی برخوردار است. اهمیت معابد پیکرهدار و نقش الهامبخش آن در زندگی را با برگزیدن نقطهای مرتفع غالباً بر فراز تپهای مشرف بر شهر (آکروپولیس) برای ساختمان آن مورد تایید و تاکید قرار میدادند. نقشۀ معابد یونانی، به لحاظ درجات شکلگیری و تکامل آنها به این ترتیب میباشد:
4,5. یک مقصورهی کشیده و دارای ستونبندی با دو رواق در جلو و عقب، هر کدام دارای دو ستون و دیوارههای جانبی و یک ردیف ستونبندی دور تا دور معبد
6. دو مقصوره با دو ردیف ستونبندی دور تا دور معبد
کهنترین شیوههای هنری و تزئینی در معماری یونان عبارت بودند از شیوههای دوریک (متعلق به سرزمین اصلی یونان)؛ شیوۀ یونیک (متعلق به آسیای میانه و جزایر یونانی دریای اژه) و شیوۀ کورنتین که بعدها رواج یافت. آشکارترین تفاوت موجود بین این سه شیوه، در سرستونهای آنهاست. سرستون دوریک، ساده و بدون تزئین است و سرستونهای یونیک و کورنتین، تزئین یافتهاند. ستونها که بر روی یک سکوی پلهدار نهاده شدهاند بر حسب هر شیوه، از دو یا سه جزء تشکیل میشوند که عبارتند از بدنهی ستون که سطحش با شیارهای عمودی (قاشقی) پوشیده شدهاست و سرستون و پایۀ ستون که فقط در شیوۀ یونیک و کرنتین به کار رفتهاست. با افزایش ارتفاع ستون، تدریجاً از قطر آن کاسته شده و انحنای ظریفی در نیمرخ آن پدید میآمد. سرستون، از دو جزء تشکیل شده بود که جزء پائینی (بالشتکی) بر حسب شیوه متفاوت بود. به نحوی که در شیوۀ دوریک، محدب بوده و در شیوۀ یونیک، جزء پائینی کوچک شده و به سرستونی مارپیچی ختم میشد و سرانجام در سبک کرنتین، بر ارتفاعش افزوده شده، به سرستونی به شکل تزئینیِ برگ کنگر در میآمد. این سرستون از هر زاویه، به طور کامل دیده میشد. برخلاف ستونهای یونیک که فقط از یک جهت قابل دیدن بود.
معابد شیوۀ دوریک ظاهری تناور داشتند در حالیکه شیوههای یونیک و کرنتین در مقایسه با شیوۀ سنگین، حجیم و جدی دوریک، شیوهای به مراتب سبکتر، تشریفاتیتر و تزئینیتر داشتند. انتخاب محل ساختمان در معماری یونان جنبۀ پیکرگونۀ آن را تقویت میکرد. معابد یونانیان برخلاف معابد مصری، رو به فضای باز ساخته میشدند. مراسم دینی در مقابل معبد برگزار گردیده و در درون آن نیز پیکرۀ مورد پرستش و احتمالاً یادگاری پیروزی، غنائم جنگی و خزانه را نگهداری میکردند. به همین دلیل، معمار تمام تلاش و توجهش را بر نمای بیرونی ساختمان و سطوح آن متمرکز میساخت.
((1500 ق.م الی 30 ق.م – هنر یونان، انسان محور بود. یعنی دارای اشلهای انسانی است. دورۀ شهرنشینی یونان، دورۀ طلایی تاریخ بوده است. طی حفاریهایی که توسط مردم انجام میشد، متوجه شدند 4000 سال قبل از میلاد مسیح، مبلمان وجود داشته و استفاده میشده است. یونانیان 3 پایه طراحی کردند و از تناسبات و استفاده میکردند. ارتفاع در ابنیه یونانی از مصری کمتر بوده، سقفها چوبی و ستونها باریکتر. معبد را مقدسترین بنا میدانستند و از پلانهای گرد استفاده میکردند.
هنر یونان، خود شامل 4 بخش ذیل میباشد:
نظر خود را بیان کنید :