بررسی ویژگی های هنری و شاخصه های تزئینی در معماری مصر باستان
بررسی ویژگیهای هنری و شاخصه های تزئینی در معماری مصر باستان
مصر باستان یکی از تمدن های اصلی در دنیای باستان است. این تمدن دنیای باستان شاخصه های تزئینی بسیاری در معماری خود دارد که هنر تمدن مصر باستان را به رخ می کشند. ویژگی های هنری و شاخصه های تزئینی هر بنا، وجه تمایز و ویژگی سبکی آن بنا در طراحی و معماری تاریخی بنا خواهند شد. این ویژگی ها در طول تاریخ برای هر سبک معماری متفاوت هستند. مصر باستان در تاریخ هنر و معماری باستان یکی از شاخص ترین و صاحب سبک ترین تمدن ها است. در معماری تزئینی، هر آرایه فرای کیفیات ظاهری خود، دارای ارزشی برگرفته از فرهنگ، هویت، عقیده و آرمانهای آن جامعه بوده است که در قالب آن نقوش، تجسم یافته است. آرایههای معماری، از سویی ذهن بیننده را به زیبایی ظاهری نقوش و نوع کاربری فضاهای بنایی که نقش و نگارها در آن جای گرفته فرامیخواند. از سوی دیگر، ویژگی های هنری بیننده را به قلمروی راز و رمزهای فرهنگی و معنوی پوشیده در مفاهیم نقشها معطوف میکند.
بررسی ویژگی های هنری و شاخصه های تزئینی در معماری مصر باستان
تمدن و هنر معماری مصر، متاثر از سه ویژگی اصلی است: اول آنکه تقریباً تمام حکومتهای مصر تنها در جبهۀ داخلی نزاع و کشمکش داشته و تقریباً به دور از هر تمدنی بودند. دوم آنکه مذهب آنچنان رخنهای در تمامی زمینهها داشته که به ندرت توانسته است بدعت یا اندیشهای نو و شکلی تازه را در زندگی مردم ایجاد کند. و سوم آنکه رود نیل، علاوه بر ثروتی دائمی، تمدنی خطی را نیز ایجاد کرده که به راحتی پیوندهای اقوام و تجمعات انسانی را امکانپذیر میساختهاست. تمام این شاخصه ها منجر به پدید آمدن ویژگی های هنری شده که تماما به این عوامل وابسته هستند. در ادامه این ویژگی ها را بررسی خواهیم کرد:
- استفاده از سنگ در اندازههای بزرگ و تعداد فراوان، استفاده از خط تصویری (هیروگلیف) بر روی سنگهای دخمهها و مقابر، مقیاس بزرگ و خداگونگی در اکثر پدیدهها
- استفاده از متون هرمی که دنیای خیالانگیز خدایان مصری را متصور میکردهاست.
- استفاده از زندهنمایی و جزئیات کامل در نقاشیهای دیواری برای استفادهی "کا"
- مهمترین شاخصۀ معماری دوران پادشاهان کهن، مقابر و آرامگاههای مصری هستند. این آرامگاهها در آغاز در قالب یک مصطبه، سپس هرمهای پلهدار، هرمهای خمیده و نهایتاً شکل نهایی و تکاملیافتهی آنها، همان اهرام عظیم و سهگانهی جیزه است.
- اهرام، گنجینۀ علوم مهندسی، ریاضی، اخترشناسی، مجسمهسازی و نقاشی؛ و نماد موضوعاتی چون رمز و علائم پنهانی، حکمت ازلی، پایداری ابدی و فنون جادوگری بودهاند.
- استفاده از سنگ ماندگار و سخت در ساخت معابد و مقابر (به واسطۀ اعتقادات خاص ایشان به دنیای پس از مرگ) و در مقابل، استفاده از مصالح بیدوام در ساخت مساکن
- هنر مصریان، ناشی از نگاشتهای مذهبی، مستحکم و اسطورهای آنها بودهاست.
- مجسمهها غالباً از سنگ و چوب ساخته شده و از لحاظ مقیاس با اندازههای طبیعی انسان، اختلاف زیادی دارند. در اندیشه و هنر مصریان، کمال دقت و شبیهسازیِ مجسمهها با صاحبان آنها رعایت میگشت.
- مقبرههای تختهسنگی، وجه مشخصۀ معماری پادشاهان میانه است؛ بناهایی که جانشین مقبرههای هرمی پادشاهان کهن بودند. این مقابر، در جلوی خود دارای یک سرسرای ستوندار بودند.
- در پیکرههای شبیهسازی شدۀ دورۀ میانه، ادراک نسبتاً ژرفتری از شخصیت و حالت روانی انسان به چشم میخورد. این چهرهها، کاملاً با چهرهی رئالیستی متعلق به دوران کهن، تفاوت دارد.
- وجه مشخصۀ دورۀ پادشاهی جدید، معابد باشکوه آن میباشد. سردرها، ستونها و تالارهای داخلی معابد، سه عنصر جدیدی هستند که در معماری معابد مصر آشکار میگردد.
- بازشوهای زیر سقفی که در معابد مورد استفاده قرار میگرفت، اختراع مصریها بوده که تا امروز به عنوان یکی از عناصر مهم معماری به حیات خود ادامه دادهاست.
- ستونهای معابد مصری به دو نوع لوتوس و پاپیروس طبقهبندی میشوند. ستونها و انواع آنها مانند دیگر هنرها ناشی از اعتقادات حاکم بر جامعه بودهاست.
- ستونها در معماری مصر با عناصر تزئینی پوشانیده شدهاست که غالب آنها تصاویر یا خط هیروگلیف میباشند. در صورتی که ستونهای یونانی و ایرانی با شیارهای روی آن، وقار یک ستون را داشته و نقش آن را آشکار میکنند.
شاخصه های هنری مصر باستان
از سال 3000 ق.م الی 30 ق.م، هنر مصر باستان بر سه اصل استوار بود: حکومت، تقابل و مقیاس.
مقیاس به موقعیت شخص بستگی داشت. به عنوان مثال فرعون را بسیار بزرگ مصور میکردند، درحالیکه بردهها بسیار کوچک ترسیم می شدند.
از دیگر ویژگی های هنری مصر باستان می توان به ویژگی های زیر اشاره کرد:
خط هیروگلیف
تناسبات
تصویر شانه و چشم تمام رخ و سایز اجزا نیمرخ
پوست خانمها سفید، پوست آقایان سرخ و سیاه
سقف سنگی با ارتفاع زیاد
قطر زیاد ستونها
ساخت فیلهای فرمالیته و نوشتن به خط هیروگلیف روی آن
رنگهای آبرنگی
سلسله مراتب اهرام
استفاده از الیاف پارچه و چوب در مبلمان
مجسمههای دارای صورت حیوان و بدن انسان در ستونهای ورودی شهرها
سرستونها به شکل برگ نخل، زنگولهای و پاپیروسی
نظر خود را بیان کنید :