بهترین رنگ ها برای طراحی آشپزخانه ای مدرن

انتخاب رنگ مناسب دغدغه و چالش بزرگی برای طراحی یک آشپزخانه مدرن است، با جسارت انتخاب رنگ های متفاوت در دکوراسیون آشپزخانه فضایی متفاوت و دلپذیر خواهید داشت

بهترین رنگ ها برای طراحی آشپزخانه ای مدرن

بهترین رنگ ها برای طراحی آشپزخانه ای مدرن

بهترین رنگ ها برای طراحی آشپزخانه ای مدرن

اگر به دنبال بازسازی و یا طراحی آشپزخانه و کابینت های خود هستید، حتما انتخاب رنگ دغدغه ای بزرگ برای شما خواهد بود. با تنوع زیادی که در رنگ های وسایل آشپزخانه وجود دارد، انتخاب پالت رنگی مناسب برای طراحی آَشپزخانه ی مدرن چالشی سخت به نظر می رسد. در سال های پیش ترکیب رنگ های سرد و چوب، سنگ و چوب و همچنین ام دی اف های طرح چوب را در طراحی آشپزخانه دیده ایم. اما برای داشتن آشپزخانه مدرن و متفاوت، باید پای خود را فراتر از ترندهای سالیانه بگذارید و کمی رنگ وارد طراحی هایتان کنید.

در این مقاله تارامید مناسب ترین و بهترین رنگ ها برای به کار گیری در طراحی آشپزخانه را در کنار مزیت ها و معایب هر کدام به شما معرفی خواهد کرد.

زرد های درخشان

رنگ زرد همیشه جزو بهترین رنگ ها برای آشپزخانه بوده و بارها به عنوان ترند سال ظاهر شده است. در هنگام تصمیم گیری برای رنگ آشپزخانه با درخشان ترین و روشن ترین زردهایی که می خواهید شروع کنید. اما اطمینان حاصل کنید که پالت رنگی که انتخاب می کنید اشتها آور باشد. این لزوما به معنی رقیق یا کمرنگ بودن نیست. در عوض طيف رنگ مرکبات، شربت تارت، و حتا زرد های پاستیلی را مد نظر قرار دهید.

استفاده از طیف ای مختلف زرد در آشپزخانه

از غریزه پیروی کنید، و به این نکته توجه داشته باشید که سبز مایل به زرد را با دقت بیشتری استفاده کنید تا به نظر سیر نیآید. همچنین در انتخاب زرد خردلی هوشیار باشید تا مبادا کدر یا خاکستری شود. طرز تهیه ی رنگی که انتخاب کرده اید کمک می کند گستره ی رنگها و تم کلی اتاق را تعیین کنید. از تأکید و ترکیبی که از قرمز توت فرنگی با موزی روشن؛ لیمو ترش سبز و زرد و رنگ نارنگی؛ یا زرد ملایم و صورتی تارت گریپ فروت الهام گرفته اید استفاده کنید.

رنگ برای هر آشپزخانه ای ضروری است و زردهای درخشان و جسورانه خصوصا کارآیی خاصی دارند. زردهای درخشان خیلی بیشتر از آنچه به زمینه ی استاندارد نیاز است را به رنگ آشپزخانه می افزایند. برخلاف دیگر اتاقهای خانه (که با مبلمان و اثاثیه پر شده است) آشپزخانه در ابتدا با ضروریات پر می شود. بنابراین این وسایل ضروری کمی انتخاب طراحی در آشپزخانه را محدود می کنند. این ضروريات عبارت اند از يخچال، اجاق، ماشین ظرفشویی، و سینک ظرفشویی که همگی در آشپزخانه قرار می گیرند.

همنشینی زرد کنار وسایل آشپزخانه استیل و رنگ های زرد

خوشبختانه رنگ زرد با همه ی لوازم متعارف فوق العاده از کار درمی آید. در کنار لوازم استیل، زرد به زیبایی هر چه تمام تر می درخشد، و گرمابخش سردی لوازم خانگی است. همچنین در مجاورت با لوازم آشپزخانه ی لعابی سفید، تازه و روشن جلوه می کند.

قرمز های آتشین

آشپزخانه به طراح آزادی لذت بردن می بخشد، زیرا آشپزخانه درکل فضای مفیدی در خانه است. اکثر آشپزخانه ها نیاز به مقدار کمی رنگ برای زنده کردن فضا نیاز دارند. قرمز برای افزودن کمی رنگ راهکار ایده آلی است، زیرا رنگی آتشین و تند است. خاطرات کنار شومینه را زنده تر در یاد نگاه می دارد. اجاق در حال سوختن و فر آشپزخانه رنگ قرمز را تداعی می کند. همچنین طیف یاقوتی را در يك آشپزخانه ی سفالی روستایی به یاد می آورد.

استفاده از رنگ قرمز در آشپزخانه کلاسیک

با استقبالی که از آن می شود قرمز را در آشپزخانه فراموش نکنید. اما اگر دوست دارید فضای آشپزخانه تان خنثی تر به نظر برسد، قرمز فلفلی با بسیاری از رنگها جفت و جور می شود. قرمز گوجه ای سیر، انتخاب خوب دیگری برای یک آشپزخانه ی مدرن و زنده است. رنگ قرمز را می توانید در کاشیهای مربعی کوچک برای دیوار پشت سینك ظرفشویی یا با الگوی شطرنجی برای ایجاد یك دیوار قرمز به کار بگیرید. قرمز گیلاسی تند گرما می بخشد: راهی خوب برای افزایش حرارت در آشپزخانه ایست که از وسائل مصرفی آشپزخانه پر شده است. در ماههای گرم، آشپزخانه آخرین جایی است که هرکس می خواهد در آنجا به سر برد.

قرمز گوجه ای بر انگیزنده ی اشتها در آشپزخانه

اگر در حال جایگزین ساختن اسباب و وسائل آشپزخانه تان هستید، خبر شگفت این است که قرمز دیگر رنگ ممنوعی در آشپزخانه به شمار نمی آید. امروزه یخچال، گاز، فر و مایکروویو همگی به رنگ قرمز هم ساخته می شوند. تولید وسایل آشپزخانه ی رنگی که سال های گذشته فقط توسط کمپانی های خارجی تولید می شد،  امروزه در داخل ایران هم به رنگ های زیبا و متفاوت تولید می شود. استفاده از وسایل رنگی در مکانهای غیرقابل انتظاری مانند آشپزخانه خیلی هم شاد به نظر می رسند. برای آشپزخانه ی تماما سفید، افزودن اندکی قرمز می تواند کل مشکل فضای آن را حل می کند و روح و سرزندگی به فضا می بخشد.

آبیهای خنك

آبی رنگی ست که به همان خوبی که در آشپزخانه ای مدرن با وسایل درخشان و براق به کار می رود، همان طور نیز در اتاق غذاخوری مدرن با الگوهای آبی کلاسیک و سفید چینی قابل استفاده است. آبی در این فضاها بارها امتحان خود را هم به خوبی پس داده است. تأثیرات آبی را دست کم نگیرید به این دلیل که آبی از محبوبترین رنگ ها در طراحی فضای داخلی است و به مدت یک قرن نیز اینگونه بوده است.

آبی در وسایل آَپزخانه

آبی، از نظر ذهنی به عنوان رنگی یکپارچه حسنی اضافی نیز دارد. آبی تصویر دريا و آسمان را به ذهن متبادر می سازد و فضای ژرف آبی رنگ در این دو فضا را متجلی می کند. آبی رنگ ناشناختگی است و بنابراین خواص افسانه ای آن به هر کاربردی منتقل می شود. استفاده از آبیهای خنک و جسورانه را در مکانهایی که می خواهید احساس آرامش کنید، در نظر داشته باشید. ثابت شده که این رنگها نگرانی را کاهش می دهند بنابراین شروع کنید و از آبی روشن براق استفاده کنید و هیچ ترسی نداشته باشید که برای مهمانان خیلی غیرقابل تحمل و بی شور و شوق خواهد بود. به عنوان رنگی آرامبخش که آبهای خنک را به یادمان می آورد، آبی رنگی ایده آل برای حمام است جایی که حمام داغ را خنک می کند. به عنوان رنگی تازه، اطمینان بخش و آرامش بخش، برای اتاق خوابی آرام نیز قابل استفاده است. اما به این دلیل که آبی تأثیرات آرامبخشی روی ذهن ما دارد، فکر نکنید باید حتما در طیفهای ملایم از آن استفاده کنید تا با آن حال و هوا جور دربیآید. حتا آبی سیر اقیانوسی یا آبی لاجوردی درخشان برای باز کردن و سرد کردن مکان قابلیت دارند بنابراین حسی از آزادی را بازگو می کند. آبی ها- خصوصا آبیهای متالیک - به دلیل آرامش بخشی در عصر شلوغ تکنولوژی، به تدریج به رنگ هزاره ی جدید بدل می شوند.

استفاده از آبی متالیک در آشپزخانه

هر رنگی که برای اتاق ناهارخوری مناسب است می تواند برای آشپزخانه هم مناسب باشد. آبی جذاب در هر دو مکان مناسب به نظر می رسد زیرا زمینه ای درخشان برای صرف غذا ایجاد می کند. آبی رنگی پاک است برای میوه های تازه و غذاهای داغ. البته رنگ آبی رنگی اشتها آور نیست، بنابراین شاید برای کسی که رژیم لاغری گرفته مناسب باشد. در هر حالت آبی درخشان راهیست برای تغییر دکوراسیون آشپزخانه ای که در آن نیاز به شادابی احساس می شود. اگر نگران آن هستید که دیوارها را با لاجوردی درخشان جلا بدهید، برخی از وسایل خانگی جدید را که به رنگ آبی براق عرضه می شوند را مد نظر داشته باشید. (از توستر گرفته تا مایکروویوها و مخلوط کنهای برقی)

دلیل دیگر که آشپزخانه وقتی به رنگ آبی باشد به راستی میدرخشد، آن است که آبی با سطوح استاندارد آشپزخانه هماهنگ می شود. آبی براق و استیل تمایل ذاتی به آشپزخانه ای با کیفیت بالا و زرق و برق بسیار دارد. وسایل سفید لعابی قدیمی و کابینتهایی با رویه ی سفید، آبیهای خیره کننده ای دارند و رنگهای جسورانه ای به آشپزخانه پرهوادار خواهد ساخت.

اگر آشپزخانه ی شما خیلی کوچک یا خیلی تنگ است، و سخت می شود در آن مانوور داد، آبی انتخاب عالی برای آن است. به عنوان یک رنگ خنک باعث می شود فضا بزرگتر، خنکتر، و جادارتر به نظر برسد. این تأثیر می تواند تصوری خوشایند ایجاد کند، به خصوص برای شما که نمی توانید حرارت اجاق را تحمل کنید و بیشتر از یک آشپز در آشپزخانه تان یافت می شود! بله؛ آبی رنگی بسیار مناسب برای آشپزخانه های شلوغی است که در مناطق گرم قرار دارند.

برای پیشبرد این تصور سعی کنید از آبی آسمانی کمرنگ روی سقف برای ایجاد تأثیر زودگذر استفاده کنید. در مواقعی که سقف خیلی پایین احساس می شود، طراحان اغلب از کمی آبی کمرنگ برای بلندتر به نظر رسیدن آن استفاده می کنند. این روش نیز مناسب به نظر می رسد، زیرا سقف آسمان آبی را در ذهن تداعی می کند و خود به خود آن را مرتفع تر جلوه می دهد. وقتی سقف را با آبی کمرنگ نقاشی می کنید نگران دکوراسیون موجود نباشید زیرا رنگ آسمان با هر چیزی جور در می آید.

اگر علاقه دارید از رنگی جسورانه تر روی سقف استفاده کنید، یا اگر می خواهید رنگ دیوار را در سرتاسر آبی کنید، مراقب باشید چند رنگ دیگر را نیز به ترکیب بیافزایید. اگر این کار را نکنید، نتیجه ی نهایی ممکن است به گونه ای به نظر برسد که شما در حال غرق شدن در اقیانوس هستید. سعی کنید رنگی که برای سقف انتخاب می کنید چند پرده روشن تر از رنگ دیوار ها باشد.

ترکیب آبی با رنگ های مختلف در آشپزخانه

به عنوان مکملی برای رنگ آبی، یک نارنجی که با احتیاط رنگ شده باعث می شود آبی درخشان و به یادماندنی خلق شود. زرد نیز تأثیر مشابهی دارد زیرا زرد نیز مثل آبی در طرف دیگر طیف رنگ قرار می گیرد. گرچه ترکیب این دو رنگ چشمگیری کمتری دارد، اما بیشتر از ترکیب آبی و نارنجی هماهنگی نشان می دهد. زرد و آبی انگار رابطه ی همزیستی با یکدیگر دارند: آفتاب بر پهنای آسمان را تداعی می کنند. این همنوازی میان رنگها به شکلی عالی در آشپزخانه ای با نور کافی و بزرگ قابل استفاده است، زیرا در نگاه اول به شکل یک روز آفتابی حس می شود. اگر طرفدار آبیهای براق هستید، سعی کنید مقدار کمی از زرد را با شدت یکسان به اتاقی که توجه را به خود جلب می کند اضافه کنید.

سبزهای طبیعی

به تدریج که زرد سبزها به سبزهای خالص و سپس به پردہ۔ های تیره تر خود نزدیک می شوند گیاهان طبیعی را بیشتر و بیشتر به یاد می آورند. برخی از این رنگهای برگی راهی عالی برای افزودن تازگی به مکانهایی هستند که رنگهای جسورانه شاید در آنها بی تناسب به نظر برسد. اگر شما خانه تان را با کسی دیگر که رنگهای پرحرارت و دکوراسیون شلوغ علاقه ای ندارد شریک هستید، سبزهای درخشان و شاداب حد واسط انتخابی آسان هستند. سبز طبعا رنگ محبوبی است و سلامت گیاهان و سایه ی درختان تناور را تداعی می کند. تعداد کمی از افراد هستند که علاقه ای به سبز برگی نداشته باشند.

استفاده از سبز در طراحی آشپزخانه مدرن

در مکانهایی مثل آشپزخانه یا محل صرف صبحانه، عامل تازگی سبز حس سلامت و سرزندگی را در افراد خانواده ایجاد می کند. از هر سبز برگ مانند در آشپزخانه مانند سبز کاهویی یا اسفناجی سیر استفاده کنید؛ غذاهای تازه و میوه جات با این کار درخشان تر به نظر می رسند. سبز آووکادو و زیتونی دو رنگ محبوب قدیمی برای آشپزخانه هستند که اخيرا دوباره رواج یافته اند. با این حال دقت کنید که از این رنگها با پرده های روشن زرد، قرمز یا نارنجی استفاده کنید تا تأثير كلی خیلی کمرنگ نشود. پرده هایی از رنگ خیاری و سبز سیبی نامحسوس تر هستند ولی وقتی با مکملهای خود (رنگ گوجه فرنگی و سیب سرخ آبدار) همراه شوند ترکیب بسیار زیبایی را در آشپزخانه به وجود می آورند.

طراحی آشپزخانه با پالت رنگی سبز

آشپزخانه را فقط با طیفهایی که از نظر بو و طعم اشتهاء آور به نظر می رسند، طراحی کنید. همراه ساختن سبز با پرده های آبی یا بنفش ممکن است برخی از خصیصه های آن را خنثا کند، در عوض، از سبز با مقدار کمی نارنجی روشن، زرد، یا صورتی تند استفاده کنید. در طراحی آشپزخانه مدرن خود، کاشی سرامیک با برخی مواد جدید پوشانندهي سطح را در نظر بگیرید. چوبهای طبیعی، تخته ی برش، میزهای روستایی، ذاتا با پردههای مختلف سبز جور در می آیند و زیبایی چوب و رنگ وقتی در کنار یکدیگر به کار گرفته شوند، برجسته به نظرمی رسند.

نظرات

نظر خود را بیان کنید :

بهترین رنگ ها برای طراحی آشپزخانه ای مدرن
سمانه عبدی
1399/09/17

سلام بسیار مفید و کامل بود.
رنگ شناسی در طراحی خیلی مبحث جذابیه پست های بیشتری راجع بهش بزارین

آخرین مطالب

طراحی صنعتی
24 آبان 1400
پل معلق
8 مهر 1400