معماری نئوکلاسیک

سبک معماری نئوکلاسیک از سبک های مختلفی تاثیر گرفته و از ویژگی های شاخص آن می توان به دیوارهای بزرگ، ستون های بلند، ابعاد بزرگ ساختمان ها و جزئیات و تزئینات یونانی اشاره کرد

معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک (قرن 18 تا 19 میلادی)

معماری یونان و روم باستان در طی تاریخ تاثیر زیادی بر اندیشه و فرهنگ غرب گذاشته است. معماران پس از به وجود آوردن سبک های مختلف، در چندین دوره ی تاریخی به معماری کلاسیک برگشته اند و از اصول آن الهام گرفته اند. همانطور که در دوران رومانسک و رنسانس این بازگشت به کلاسیک را مشاهده کردیم، بار دیگر پیرو سبک پر زرق و برق و تجملاتی رکوکو در معماری نئوکلاسیک، بازگشت به اصول دنیای باستان را شاهد هستیم.

معماری نئوکلاسیک از سبک های مختلفی تاثیر گرفته و از ویژگی های شاخص آن می توان به دیوارهای بزرگ، ستون های بلند، ابعاد بزرگ ساختمان ها و جزئیات و تزئینات یونانی اشاره کرد. سبک معابد کلاسیک یونانی در ساده ترین حالت، با سقف های مسطح و بدون استفاده از گنبد ایده آل سبک نئوکلاسیک بود. همچنین در این سبک از معماری به طراحی باغ ها و فضای سبز توجه می شود و اصول هندسی به خوبی به کار گرفته می شود. دیگر از دیوارهای منحنی رکوکو و ساختمان های رو به آسمان باروک خبری نیست، بلکه در نئوکلاسیک با کنار زدن تمام اصول تزئینی دو دوره ی قبل، بناها در نهایت سادگی و عظمت ساخته می شوند.

از بناهای مهم و معروف این دوره می توان به کاخ باکینگهام در انگلستان اشاره کرد. برخی از دیگر بناهایی که به سبک نئوکلاسیک ساخته شده اند کاخ کنگره در آمریکا، کاخ سفید در آمریکا، طاق پیروزی در پاریس و بانک انگلستان در لندن اشاره کرد.

نظرات

نظر خود را بیان کنید :

آخرین مطالب