طراحی داخلی مطب و کلینیک | فاکتورهای زیبایی شناسی در مطب

طراحی داخلی مطب و کلینیک های پزشکی نیازمند توجه به ویژگی هایی است که تاثیر زیادی در روحیه ی بیماران، چه کودک و چه بزرگسالان دارد | مهمترین و کلی ترین فاکتورها در طراحی کلینیک و مطب پزشکی

طراحی داخلی مطب و کلینیک | فاکتورهای زیبایی شناسی در مطب

طراحی داخلی مطب و کلینیک | فاکتورهای زیبایی شناسی در مطب

طراحی داخلی مطب و کلینیک | فاکتورهای زیبایی شناسی در طراحی مطب

طراحی داخلی مطب و کلینیک های پزشکی نیازمند توجه به ویژگی هایی است که تاثیر زیادی در روحیه ی بیماران، چه کودک و چه بزرگسالان دارد. اگر در حال راه اندازی کلینیک جدیدی هستید و با در حال بررسی برای انجام بهترین طراحی مجدد کلینیک مراقبت های بهداشتی و پزشکی، احتمالاً در مورد عناصر معماری که در این زمینه تاثیر گذار هستند، چیزهایی شنیده اید. استفاده از تأثیر رنگ بر خلقیات و آرامش افراد و سبک های طراحی پلان باز از مواردی هستند که رعایت آن ها در طراحی مطب پزشکی متداول است. با این وجود فاکتورهای بیشتری وجود دارد که باید قبل از شروع پروژه طراحی داخلی کلینیک در نظر بگیرید.

در اینجا به اختصار مهمترین و کلی ترین فاکتورها در طراحی کلینیک و مطب پزشکی را توضیح خواهیم داد تا راهنمای شما برای طراحی مطب باشد.

تاثیر رعایت فاکتورهای زیبایی شناسی در مطب، بر مراجعه کنندگان

همانطور که اشاره کردیک، برخی از سبک های طراحی تأثیر قابل توجهی در نحوه مراجعه بیماران به مطب پزشکی شما دارند. یکی از اصلی ترین عملکردهای طراحی پزشکی شما ایجاد احساس امنیت و آرامش در بیمارانی است که به مطب شما مراجعه می کنند. وقتی مراجعه کنندگان از تجربه ای که در کلینیک کسب می کنند راضی باشند، حضورشان تکرار خواهد شد. بنابراین توجه به اینکه انتخاب دکوراسیون بر تجربه کلی آنها چه تاثیری دارد، مهم است.

رنگهای مختلف تأثیرات متفاوتی بر روحیه بیمار دارند. صنعت بهداشت و درمان به طور پیش فرض با پالت های رنگی نزدیک به سفید یا سفید خالص به نشانه ی استریل بودن شناخته شده است. استفاده از رنگ سفید ایده آل ترین رنگ برای یک طراحی کامل و زیبا نیست. اما این امر به ویژه در سالن های انتظار یا مکانهای عمومی مانند پذیرش،بوفه ی کلینیک، و یا مکانهایی که می خواهید بیماران در آنها احساس آرامش کنند ، صدق می کند. تحقیقات انجام شده در رنگ شناسی توضیح می دهد که چگونه می توان از رنگ هایی مانند آبی در این فضاهای "غیر درمانی" برای کاهش احساس اضطراب و استرس بیماران و همراهانشان استفاده کرد. در ادامه باید بررسی کنید که چگونه می توان از رنگ های مختلف، به ویژه در دیوارها و در پس زمینه های خنثی، برای تمایز بخشیدن به بخش های مختلف کلینیک استفاده کرد.

 

استفاده از رنگ در کلینیک

 

عامل دیگری که بر روحیه بیمار تأثیر گذار است، در نظر گرفتن فضایی دلباز برای کلینیک است. گرایش های معماری مدرن خواستار ایجاد فضاهایی با پلان باز است که امکان جریان هوا و نور بیشتری را فراهم می کند. قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید و بهم ریختگی کمتر اثر آرام بخشی بر مراجعه کنندگان مطب شما دارد. این سبک فضای داخلی بر ظرفیت نشیمن کافی برای بیماران تاثیری ندارد و یا عملکردهای اصلی کلینیک را به خطر نمی اندازد. این سبک از طراحی فقط فضاهایی سازگارتر و هوشمندانه تر برای شما به وجود می آورد.

 

استفاده از فضاهای دلباز در کلینیک

برای کمک در طراحی یک محیط درمانی کاملاً متناسب با حیطه ی کاری شما و بیمارانتان، در اینجا سه ​​مفهوم اصلی وجود دارد که باید برای طراحی عالی کلینیک های درمانی و مطب پزشکی به خاطر بسپارید.

 

تمرکز بر فضاهای تطبیق پذیر

مبلمان و سایر وسایل استراحت محصولاتی نوظهور و کارامد در طراحی مطب پزشکی است. این امر خصوصاً در مورد کلینیک هایی که زمان انتظار بیمار زیاد است کارایی بسیاری دارد. چیدمان مبلمان در مطب و کلینیک باید متناسب با نیازهای فردی مراجعه کنندگان انجام شود و به آن ها کمک می کند احساس راحتی بیشتری نسبت به خانه خود داشته باشند، این کار حس آرامش، درمان و درک پزشکی از وضعیت آن ها را ایجاد می کند. انطباق در فضاسازی در موارد پیشرفته تر می تواند با ایجاد پارتیشن های متحرک نیز انجام شود. این موضوع احساس کنترل را بیشتر می کند و به بیماران اجازه می دهد تا در صورت لزوم نیاز به فضای خصوصی تر، امکان ایجاد آن را داشته باشند. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید: اگر خانواده ی بیماری در انتظار هستند، امکان چیدمان صندلی هایشان در نزدیکی یکدیگر وجود دارد. در همین حال، کسانی که به تنهایی در انتظار نشسته اند و نیاز به حریم خصوصی و آرامش دارند، می توانند فضایی آرام و جدا از دیگران را برای خود به وجود آورند.

این سازگاری در کلینیک های درمانی بزرگتر، بیشتر کاربرد خود را نمایان می کند. اگر کادر درمانی و سایر کارکنان بتوانند اتاق های مشاوره را گسترده تر کنند یا پارتیشن بندی کنند، کلینیک می تواند با انعطاف پذیری بیشتری نیازهای تعداد بیشتری از بیماران را برآورده کند.

با در نظر گرفتن اصل تطبیق پذیری به عنوان یکی از اصول اساسی طراحی مطب و کلینیک، می توانید در صورت لزوم این فضاها را به اتاق مشاوره موقت، محل انتظار خصوصی یا فضای اداری کارمندان اضافی تبدیل کنید.

 

استفاده ار فضاهای تطبیق پذیر در طراحی کلینیک

 

طراحی سازگار با محیط زیست داشته باشید

در اینجا طراحی داخلی کلینیک سازگار با محیط زیست به طور خلاصه می تواند آوردن گیاهان و محیط زیست بیرون به فضای داخلی معنی شود. طبیعت همیشه برای انسان نشانی از آرامش و آسایش بوده و ترکیب عناصر طبیعی در طراحی کلینیک شما باعث ایجاد حس آرامش در بیماران می شود و همچنین از دلگیر بودن و بروز انرژی منفی در فضای کلینیک می کاهد. به کار گیری تمام نور طبیعی که به واحد شما می تابد از طریق پنجره های بزرگ، دیوارها و پارتیشن های شیشه ای و نورگیرها اولین قدم برای اجرای این طراحی است. بیشتر قرار گرفتن در معرض نور روز علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر فضاسازی دارد می تواند به کاهش باکتری های موجود در سطوح، و رفع سلول های مرده پوست انسان کمک کند.

عناصر دیگری مانند استفاده از صدای آب باعث ایجاد حس آرامش بیشتر در بیماران و بهبود روحیه آنها می شود. علاوه بر این، استفاده از گیاهان بیشتر در طراحی داخلی کلینیک، سطح اکسیژن را نیز افزایش می دهد. افزایش سطح اکسیژن هوا مانند یک آرامبخش طبیعی عمل می کند و سردردهایی که ممکن است بیماران و همراهانشان به دلیل اضطراب و خستگی داشته باشند را رفع می کند.

در مواردی که افزودن فضاهای سبز یا گسترش پنجره ها برای شما  امکان پذیر نیست، از گزینه های مصنوعی ساخته شده در این زمینه بهره بگیرید. مانند استفاده از تم های رنگی طبیعی و خاکی یا تغییر رنگ نور از نور سفید "سرد" به نور زرد "گرمتر". حتی اگر امکان استفاده از گیاهان طبیعی در گلدان را ندارید از گیاهان مصنوعی استفاده کنید تا احساس مثبت محیط طبیعی را ایجاد کنند و فضای دوستانه تری برای مراجعه کنندگان به وجود آورند.

 

طراحی مطب سازگار با محیط زیست

 

تلفیق تکنولوژی و طراحی داخلی

با پیشرفت تکنولوژی، راهکارهای پیشرفته ای نیز در کلینیک ها به وجود می آید. به طور مثال پذیرش اولیه ی بیماران می تواند از طریق دستگاه های دیجیتال انجام شود که شرایط اولیه بیمار را بررسی و در پرونده ی پزشکی اش ثبت می کنند. به روز بودن و استفاده از مدرن ترین تجهیزات پزشکی که در طراحی مطب خود به کار می گیرید، حس اعتماد و اهمیت بیشتری در مراجعه کنندگان شما ایجاد می کند.

دستگاه های پذیرش دیجیتال روند پذیرش بیمار را ساده تر کرده و دسترسی فوری به اطلاعات را برای پزشکان معالج فراهم میکند. تکنولوژی های دیگری که در مطب پزشکی و کلینیک ها کاربرد زیادی دارد، دستگاه های نظر سنجی و ضد عفونی کننده است. استفاده از دستگاه های نظر سنجی موجب ایجاد ارتباطی مفید بین شما و مراجعه کنندگانتان می شود. همچنین حس اعتماد مراجعه کنندگان را بالا می برد و شما نیز می توانید از مشکلات و نقاط قوت کار خود آگاه شوید.

با وجود بیماری های شایع، وجود دستگاه های ضد عفونی کننده در ورودی کلینیک و مطب شما ضروری است. بیماران بدن های حساس تری دارند و ممکن است بدنشان از ایمنی کمتری برخوردار باشد. بنابراین ورود به مکانی استریل با رعایت تمام اصول بهداشتی برایشان بسیار خوشایند تر از مکانی است که در برخورد اول حس تمیزی را دریافت نکنند.

 

تفیق تکنولوژی و طراحی داخلی

نظرات

نظر خود را بیان کنید :

آخرین مطالب

طراحی صنعتی
24 آبان 1400
پل معلق
8 مهر 1400