فضای کار اشتراکی چیست و چگونه باید طراحی شود؟

فضای کار اشتراکی محیطی مناسب برای استارت آپ ها، شرکت های کوچک و فریلنسر هاست. اما طراحی فضای کار اشتراکی باید چگونه باشد؟

فضای کار اشتراکی چیست و چگونه باید طراحی شود؟

فضای کار اشتراکی چیست و چگونه باید طراحی شود؟

طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی

با گسترش یافتن استارت آپ ها، فریلنسر ها و شرکت های کوچک، فضای کار اشتراکی در سال های اخیر اصطلاحی شده است که زیاد به گوشمان می خورد و مخاطبان زیادی پیدا کرده است. در کسب و کار های جدید اصول کاری و روابط بین اعضای شرکت، متفاوت از کسب و کار های سازمانی است. سلسله مراتبی که در فضای کار های سازمانی اهمیت زیادی دارد، در کسب و کار های جدید تر متفاوت است و روابط دوستانه تر است. بنابراین اهمیت وجود اتاق های مجزا برای کارمندان در مرتبه های مختلف از بین می رود و این امکان به وجود می آید که همه در یک فضای مشترک بتوانند به کار بپردازند.

از دلایل دیگر به وجود آمدن فضای کار اشتراکی به خصوص در شهر های بزرگ، بالا بودن هزینه ی اجاره ی مسکن است. فضای کار اشتراکی این امکان را به وجود می آورد که یک واحد مجزا متعلق به چند شرکت باشد که کنار هم به کار می پردازند. در این واحد ها، فضاهای استراحت و غذاخوری و اتاق های جلسه مشترک است، بنابراین از فضاها به بهترین نحو استفاده می شود.

جدا از اینکه در فضای کار مشترک می توانید کسب و کار خود را اداره کنید، این فضا هم کسب و کاری است که می تواند درآمد خوبی برای شما داشته باشد. با طراحی یک فضای کار اشتراکی بزرگ برای کار های متفاوت و در نظر گرفتن نیاز های جامعه می توانید درآمد خوبی کسب کنید. در اینجا مهمترین نکاتی که باید در طراحی فضای کار اشتراکی رعایت شود را مطرح می کنیم.

امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را فراموش نکنید

وجود اینترنت پر سرعت که جوابگوی نیاز تمام افرادی که در فضای کار حضور دارند باشد، از الزامات اصلی است. همچنین لازم است که سیم کشی اتصال شبکه ای را نیز فراهم کنید تا جوابگوی نیاز متخصصانی که به اتصال سخت افزاری نیاز دارند باشد. می توانید فضای خاصی را با سیم کشی شبکه در نظر بگیرید و هزینه ی بیشتری برای آن قسمت دریافت کنید.

فضای شخصی و کمد را در نظر بگیرید

اگر یک فضای کار اشتراکی و عمومی دارید، افرادی هستند که احتمالا روز های زیادی در آنجا کار می کنند، برای راحت تر کردن رفت و آمد افراد و همچنین رفع مسئولیت نسبت به وسایل شخصی افراد، لازم است که کمد و یا کشوهایی را با قفل شخصی در هر بخش تعبیه کنید.

اگر هم دفتر کار اشتراکی دارید، وجود کمد شخصی برای هر کارمند ضروری است و بهتر است که در طراحی میز هر فرد تعبیه شود.

در نظر گرفتن فضای شخصی در دفاتر کار اشتراکی

حیاط مشترک ایجاد کنید

یکی از عناصر مهم در طراحی فضای اشتراکی، حیاط مشترک است که محل تعامل همکاران و افراد مختلف محسوب می شود. حیاط باعث ایجاد نشاط در فضا می شود و افراد می توانند برای مدت کوتاهی در فضایی باز از محیط کارشان جدا شوند. افرادی که در فضای کار اشتراکی به انجام کارهایشان می پردازند، روحیه ی کار تیمی دارند و می خواهند هنگام کار تعاملات اجتماعی خود را حفظ کنند. وجود این فضا به افراد کمک می کند که بتوانند زمان بیشتری را در محل کار خود بگذرانند و از زمان کاری لذت ببرند.

ایجاد حیاط مشترک در فضای کار اجتماعی

به فضای خود احساس زندگی و گرما بخشید

سعی کنید طراحی شما طوری باشد تا وقتی افراد به فضای کار شما می آیند احساس کنند در یک فضای باز و صمیمی قرار گرفته اند. یکی از راه ها افزودن عناصری مانند گیاهان، آثار هنری و چند مکان نشیمن راحت و دنج است. به یاد داشته باشید که افراد در نزدیکی یکدیگر کار می کنند ، بنابراین فضایی که انتخاب می کنید باید سقفی بلندتر از حالت استاندارد داشته باشد. سقف های بلند حس آزادی و گشایش را ایجاد می کنند و کار در فضای شخصی کمتر را برای افراد ممکن می سازند.

ابعاد فضای کار اشتراکی را درست انتخاب کنید

برای طراحی یک فضای همکاری کارآمد و بهینه، باید ابعاد فضای کاری را درست طراحی کنید. افراد به نوع فضا، ابعاد، امکانات و برنامه عضویت توجه خواهند کرد. همچنین بررسی می کنند که آیا در فضاهای کاری به نیاز های مختلف افراد برای کارهای متنوع توجه شده است یا نه. اگر فضاهای متنوعی را ارائه دهید ، می توانید افراد بیشتری را جذب کنید.

مبلمان و صندلی هایتان را با دقت انتخاب کنید

قبل از اینکه بدانید به دنبال چه چیزی هستید، و چه فضاهایی خواهید داشت، از خرید مبلمان فضای کار خودداری کنید. ابعاد آنچه برای هر نوع فضای کار و توزیع استیشن های کاری در فضای اشتراکی خود نیاز دارید را تعیین کنید. شما لازم دارید مبلمانی خریداری کنید که نیاز و هدف های خاص شما را در فضای کار اشتراکی برآورده کند و همچنین زیبا و دلنشین به نظر برسد.

انتخاب درست مبلمان در فضای کار اشتراکی

به نورپردازی هر میز کار توجه کنید

اگر به یک دفتر کار که پنجره و نور طبیعی دارد مراجعه کنید، حاضرید هزینه ی بیشتری را برای آن بپردازید. اما، اگر هیچ پنجره ای با نور طبیعی در دفاتر کار وجود نداشته باشد، فضای کار را ناخوشایند می کند. توزیع نور در فضای کار اشتراکی را در اولویت طراحی فضا قرار دهید تا هر منطقه جذاب و روشن باشد.

دیوارهای شیشه ای مات انتخاب هایی عالی برای توزیع نور طبیعی در فضا هستند و حریم شخصی افراد را هم تا حدودی رعایت می کنند. علاوه بر توزیع نور طبیعی و اعمال نور سقفی کافی، لازم است برای هر میز نور قابل تنظیمی قرار دهید تا افراد بر حسب نیازهایشان از آن استفاده کنند.

نورپردازی برای هر شخص در فضای کار اشتراکی

نیاز همه را در نظر بگیرید

دفاتر کار مشترک با کتابخانه و مکان های این چنینی متفاوتند. برای همین لازم است که برای نیاز های مختلف فضاهای گوناگونی در نظر بگیرید. مد نظر داشته باشد که اتاقی با آرامش بالا مانند کتابخانه داشته باشید و همچنین اتاقی برای افرادی که نیاز به کار گروهی و صحبت با یکدیگر دارند. در هر میز چند پریز برق تعبیه کنید تا افراد دسترسی کامل داشته باشند. همچنین لازم است که اتاقی برای وسایل چاپ(مانند پرینتر، اسکنر و .. )، کافی شاپ و رستوران، آشپزخانه، و اتاق تماس های تلفنی در نظر بگیرید. طراحی این مکان ها شناور است و به شما بستگی دارد اما امکانات و تجهیزات بیشتر، افراد بیشتری را به فضای کاری شما جذب می کند. 

در نظر گرفتن نیاز همه در فضای کار اشتراکی

نظرات

نظر خود را بیان کنید :

آخرین مطالب

طراحی صنعتی
24 آبان 1400
پل معلق
8 مهر 1400