سبک معماری مدرن | همه چیز درباره مدرنیسم در معماری

سبک معماری مدرن با الگو قرار دادن مینیمالیسم از مهمترین فلسفه های معماری در قرن بیستم است. در اینجا با مهمترین آثار معماری مدرنیسم آشنا می شویم

سبک معماری مدرن | همه چیز درباره مدرنیسم در معماری

سبک معماری مدرن | همه چیز درباره مدرنیسم در معماری

سبک معماری مدرن | همه چیز درباره مدرنیسم در معماری

سبک معماری مدرن یا مدرنیسم بر اساس حذف تزئینات پایه گذاری شد. این سبک با در تزئینات در معماری و الگو قرار دادن مینیمالیسم، توانست به یکی از مهمترین فلسفه های معماری در قرن بیستم بدل شود. معماری مدرنیسم مشخصات گوناگونی داشت که در اوایل قرن بیستم در واکنش به تغییرات گسترده در فن آوری و جامعه این مشخصات پدیدار گشت. از رویکرد های مختلف معماری مدرن می توان به داشتن رویکردی تحلیلی به عملکرد ساختمان ها، استفاده ای منطقی از مصالح جدید که تکنولوژی قرن بیستم فرآهم آورده بود، نوآوری ساختاری و از بین بردن تزئینات اشاره کرد.

سبک مدرنیسم پس از 1932 که توسط معمار مدرنیسم فیلیپ جانسون در آمریکا به نمایش درآمد به عنوان سبک بین المللی یا مدرنیسم بین المللی نیز شناخته شد. مدرنیسم تاکید زیادی بر حجم دارد و ترکیبات نامتقارن نیز از دیگر مشخصه های آن است. همزمان با آمریکا، در بریتانیا نیز این جنبش از سال 1930 آغاز شد و اصطلاح جنبش مدرن برای توصیف طراحی های دقیق مدرنیستی از دهه های 1930 تا 1960 به کار رفت. این طراحی ها تاثیر بسزایی در طرح های مساکن عمومی لندن داشتند.

پاویلیون بارسلونا سازه معماری مدرن

مدرنیسم نه تنها در معماری، بلکه در همه زمینه های هنری، به عنوان وسیله ای برای سازگاری و پاسخگویی به فن آوری های جدید ماشین آلات، اتوماسیون و طراحی شهری توسعه یافت. انقلاب صنعتی نقش اصلی را در توسعه معماری ایفا کرد که ناشی از اولویت عملکردی بود. موادی مانند بتن، شیشه و فولاد به صورت صنعتی تولید می شدند که در این دوره مصالح غالب بودند.

در سبک معماری مدرن، معماران به جای پوشاندن مواد و مصالح ساختمان با نماهای تزئینی، این ایدئولوژی را به کار گرفتند که حقیقت سازه و مصالح را نشان دهند.

مدرنیسم سبک عظیمی است که آثار آن در دسته بندی های مختلفی نمایان می شوند. از جمله این دسته ها می توان به مینیمالیسم، فوتوریسم، کانستراکتیویسم، بروتالیسم، دی استایل و باهاواس اشاره کرد.

ويلا دریکز در معماری مدرن

اصول معماری مدرنیسم و مشخصات آن

یکی از مهمترین بدوی ترین اصول مدرنیسم"پیروی فرم از عملکرد" بود. پیروی فرم از عملکرد به این معنی است که طراحی باید مستقیماً از هدف نهایی کاربری سازه ناشی شود. اصل بعدی "شفافیت در فرم" بود. شفافیت در فرم یعنی فرم سازه باید با حذف جزئیات غیر ضروری، سادگی و شفافیت را حفظ کند. اصل سوم مفهوم "حقیقت مواد و مصالح" است. معماران مدرن معتقدند که به جای پنهان کردن یا تغییر شکل طبیعی یک ماده با تزئینات، باید آن را در معرض دید قرار داد و حقیقت آن ماده را ستایش کرد.

با اصول اولیه سبک معماری مدرن به اختصار آشنا شدیم. در ادامه به شرح برخی از  خصوصیات و مشخصات اصلی ساختمان ها در معماری مدرنیسم می پردازیم.

خصوصیات و مشخصات سبک معماری مدرن

  • المان هایی که در زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر قرار دارند
  • تأکید بر خطوط افقی و عمودی
  • استفاده از بتن مسلح و فولاد
  • بیان بصری ساختار و ساختارگرایی به جای پنهان کردن عناصر سازه
  • جستجوی زیبایی در استفاده از مواد تولید شده توسط فرآیندهای صنعتی
  • اشکال مستطیل، استوانه ای و مکعبی
  • ترکیبات نامتقارن
  • کمبود تزئینات یا قالب سازی
  • پنجره های بزرگ که بصورت باند افقی طراحی شده اند
  • طبقات پلان باز
  • استفاده از رنگ سفید یا کرم در نما
  • تعیین متغیرات بین المللی

در انتها باید گفت که مدرنیسم در کشورها و مناطق مختلف به شکل های متنوعی متجلی شد که باعث شد مدرنیسم هر کشور متفاوت با کشورهای دیگر به حساب بیاید. در این میان در برخی مناطق مدرنیسم شکل خاص خود را گرفت که مشخصات آن باعث شد تا به عنوان سبکی جدا شناخته شود. مانند مدرنیسم آمریکایی، مدرنیسم بریتانیایی، مدرنیسم ایتالیایی، مدرنیسم آلمانی و ...

ویلای ساووی اثر لوکوربوزیه

مهمترین ساختمان های معماری مدرن

  1. خانه آبشاری اثر فرانک لوید رایت، واقع در پنسیلوانیا آمریکا
  2. خانه شیشه ای اثر فیلیپ جانسون، واقع در کانکتیکات آمریکا
  3. ویلا ساووی اثر لوکوربوزیه، واقع در پاریس فرانسه
  4. موزه گوگنهایم اثر فرانک لوید رایت، نیویورک آمریکا
  5. پاویلیون بارسلونا اثر لودویگ میس ون در روهه ، بارسلونا اسپانیا
  6. ویلا دیریکز اثر مارسل لبورگن، بروکسل بلژیک
  7. ساختمان ایسوکون در لندن اثر ولز کوتز، لندن انگلیس

    خانه شيشه اي معماري مىرنيسم

نظرات

نظر خود را بیان کنید :

آخرین مطالب

طراحی صنعتی
24 آبان 1400
پل معلق
8 مهر 1400